Nudności

Nudności – chyba najczęstsza dolegliwość w okresie ciąży, szczególnie jej bardzo wczesnego etapu. Prawie każda ciężarna domyśla się że jest w ciąży odczuwając poranne nudności… Zmartwione pytają, jak im zarazić?

Dlaczego mam nudności?

Przyczyn upatruje się przede wszystkim w zmienionej gospodarce hormonalnej, do którego organizm ciężarnej musi przywyknąć. Równie często nudności spowodowane są niedoborem witamin z grupy B, dlatego tak ważne jest w ciąży uzupełnianie diety w te elementy (znajdziesz je m.in. w jogurtach, żółtkach jaj, kapuście i przetworzonych drożdżach). Co jeszcze może je powodować? Nadwrażliwość na pewne zapachy np. kawy, których w takich przypadkach należy unikać oraz noszenie zbyt obcisłych ubrań, które uniemożliwiają głębokie oddychanie.

Jak radzić sobie z nudnościami?

Jeśli męczą Cię poranne nudności, rada jest jedna – przed wstaniem z łóżka zjedz kromkę chleba lub sucharka. Pomóc może także wypicie miętowej herbaty lub zimnego soku orzeźwiającego (np. cytrynowo-miętowego). Niektórym ciężarnym pomaga ssanie kostek lodu lub po prostu zjedzenie lodów sorbetowych, ale tutaj radziłabym uważać, gdyż w ciąży musimy kontrolować swoją wagę, a lody te są strasznie kaloryczne!

Jeżeli męczą Cie nie tylko poranne nudności, ale odczuwasz je w każdym momencie dnia – najważniejsze abyś dbała o swoją dietę. Przestrzegaj zaleceń dotyczących diety kobiety ciężarnej, zwracając szczególną uwagę na to, by spożywanych posiłków było około 5 w ciągu dnia (małe porcje) a dieta była lekkostrawna. Ważne jest picie między posiłkami (oczywiście unikamy napojów gazowanych!). Ulgę może przynieść także częste ssanie cukierka cytrynowego lub miętowego.

Co oprócz tego?

Powyższe rady były typowe dla ciążowych nudności. Większości kobiet pomagają. Gdybyś jednak nadal borykała się z problemem, możesz wypróbować jeszcze kilka sposobów. Ulgę przynieść może także wypicie herbatki rumiankowej, miętowej, imbirowej, lawendowej, z owoców fenkułu czy liścia melisy. Pomaga także ssanie cukierków miętowych lub cytrynowych, a dla kobiet, którym to średnio pomaga – ssanie plasterka imbiru.

A może wy, doświadczone dumne mamy, macie jakieś inne sprawdzone sposoby na ciążowe nudności? Piszcie śmiało! :-)

 

Więcej rad dotyczących typowych dolegliwości ciążowych znajdziecie w zakładce: Dolegliwości ciążowe.

źródło: Ćwiek D.: Szkoła Rodzenia. Wydawnictwo lekarskie PZWL. Warszawa 2010.

Podoba Ci się?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *