Korzyści z aktywności fizycznej w ciąży

O tym, że aktywność fizyczna w ciąży jest ważna już chyba mówić nie muszę. A jeśli ktoś jeszcze nie jest do tego przekonany – zapraszam do artykułu „Czy w ciąży mogę być aktywna fizycznie?”

W tym artykule jednak chciałabym Wam przedstawić szereg korzyści płynących z aktywności fizycznej w okresie ciąży. A więc… zaczynamy! :-)

Korzyści wpływające na samopoczucie:

  • Ciężarna czuje się po prostu lepiej
  • Zauważono lepszą samoocenę przebiegu ciąży
  • Kobieta czerpie więcej satysfakcji z życia
  • Zwiększa się wyrzut endorfin czyli tzw. hormonów szczęścia, co powoduje, że kobieta tryska optymizmem
  • Mniej dotkliwie doświadcza dolegliwości ciążowych np. bóle kręgosłupa czy obrzęki nóg

Sfera psychiczna i emocjonalna:

  • Uprawianie aktywności fizycznej łagodzi niepożądane skutki wynikające z rozchwiania emocjonalnego w czasie ciąży (tzw. wahania nastrojów)
  • Ciężarna staje się spokojniejsza i nie ma problemów ze snem
  • Ruch na świeżym powietrzu relaksuje i koi nerwy
  • Po porodzie rzadziej dotyka je depresja poporodowa
  • Ćwiczenie w grupie poprawia relacje międzyludzkie i zapobiega nudzie (w czasie uprawiania aktywności fizycznej można zebrać grupkę ciężarnych i ćwiczyć razem)
  • Przyszła mama nie jest tak wystraszona tym, co ją czeka w niedalekiej przyszłości (nie boi się porodu!)

Sylwetka i postawa ciała:

  • Podczas ciąży zmienia się fizjologiczne wygięcie kręgosłupa oraz środek ciężkości ciała. W celu uniknięcia bólów krzyża poleca się wzmacnianie mięśni grzbietu
  • Ćwiczenia gimnastyczne wspomagają profilaktykę przykurczy mięśniowych oraz przyczyniają się do prawidłowego uwapnienia kości i zwiększenia elastyczności stawów
  • Ponadto pływanie sprawia, że w wodzie kobieta czuje się lżejsza i bez większego wysiłku dochodzi do wzmocnienia mięśni. Woda przynosi także ulgę dla przeciążonych stawów.

Funkcjonowanie organizmu:

  • Aktywność fizyczna prowadzi do redukcji tkanki tłuszczowej, a to pociaąga za sobą: mniejsze problemy z wysłuchanie tętna płodu czy wkłuciem do znieczulenia zewnątrzoponowego, o wykonaniu cesarskiego cięcia nie wspominając…
  • Poprawa kondycji organizmu i lepsze jego dotlenienie, a jak wiemy – LEPSZE DOTLENIENIE ORGANIZMU MATKI = LEPSZE DOTLENIENIE ORGANIZMU MALUSZKA
  • Poprawa wydolności układu krążenia (lepsze ukrwienie narządów), mięśniowo-szkieletowego i trawiennego
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób związanych z nadwagą tj. nadciśnienia tętniczego, czy cukrzycy
  • Aktywność fizyczna pomaga także utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi ciężarnej – działa na dwa sposoby w walce z cukrzycą – zwiększa wrażliwość komórek mięśniowych na insulinę ale także zwiększa transport glukozy do komórek
  • Regularna aktywność skutecznie zmniejsza występowanie obrzęków i żylaków (szczególnie przydatne jest to dla kobiet aktywnych zawodowo, które są narażone na siedzący tryb pracy)
  • Zmniejsza problem z zaparciami (ciężarna macica uciskając na dolny odcinek odbytnicy, utrudnia wypróżnianie, a zwiększenie ruchliwości organizmu pobudza perystaltykę jelit, przeciwdziałając zaparciom)

Poród i połóg:

  • Ćwiczenia fizyczne nauczą przyszłą mamę odpowiedniego oddychania (poleca się oddychanie torem brzusznym, co zwiększa rozciągnięcie przepony oraz pojemności płuc. Ćwiczenia te mogą być, po odpowiednim instruktaży, samodzielnie wykonywane przez ciężarną, nawet w przypadkach patologii ciąży)
  • Kobieta mniej boi się porodu, bo jej ciało jest do niego lepiej przygotowane
  • Pacjentki takie lepiej współpracują z położną
  • Częściej rezygnują ze środków przeciwbólowych
  • Mają znacznie mniejsze odczuwanie bólu i stresu
  • Aktywność fizyczna w ciąży ułatwia przejście porodu i przyśpiesza go
  • Zmniejsza także ryzyko poważnych obrażeń krocza (zauważono również znacznie mniejszy odsetek nacięć krocza)
  • Szybszy powrót do formy po porodzie (połączenie 3 składników dla pełnego sukcesu: odżywianie, karmienie piersią i aktywność fizyczna)

Noworodek:

  • Dolegliwości związane ze stresem noworodka podczas porodu – oddanie smółki czy niedotlenienie występują rzadziej u kobiet uprawiających sport w okresie ciąży
  • Noworodki aktywnych mam mają lepsze warunki adaptacyjne i otrzymują większą liczbę punktów w skali Apgar w pierwszych minutach życia

Aktywność po porodzie:

  • Wysiłek fizyczny korzystnie działa na poprawę napięcia mięśni dna miednicy. Zapewnia profilaktykę wysiłkowego nietrzymania moczu (zbawienne są tutaj ćwiczenia Kegla)
  • Zauważono znaczny spadek częstotliwości występowania powikłań połogowych u kobiet regularnie wykonujących ćwiczenia podczas ciąży
  • W okresie połogu wysiłek fizyczny przyspiesza proces zwijania się mięśnia macicy, ułatwia ewakuację odchodów połogowych, zapobiega powikłaniom zatorowo – zakrzepowym, a także ułatwia oddychanie i oddawanie moczu
  • Jako towarzysz ćwiczeń może nam służyć właśnie maluszek :-)

I co, przekonało Was to? Mam nadzieję, że okres ciąży spędzicie aktywnie i zauważycie u siebie wszystkie te wyżej wymienione korzyści. Trzymam kciuki! :-)

źródło: Schonenfeld B.: Resistance Training During Pregnancy: Safe and Effective Program Design, Strength and Conditioning Journal

Podoba Ci się?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *